Cementkoncernen skaffar hemsida

Klicka för förstoring.

1996 förmedlade ett reportage i personaltidningen Euroc-nytt att Euroc-koncernen (tidigare Skånska Cement AB) numera fanns representerad ”med s k hemsidor på Internet”! Diskussionerna om att skaffa hemsida togs upp första gången i koncernens IT-råd under våren 1995 och de flesta deltagarna var då avogt inställda. IT-rådets säkerhetsgrupp fick i uppdrag att undersöka riskerna och efterforskningarna visade att dessa var betydligt mindre än befarat. ”Detta, i kombination med den uppmärksamhet Internet fått i massmedia ledde till att diskussionerna inom IT-rådet åter tog fart i början på hösten”, heter det i artikeln.

På bilderna syns IT-koordinatorn Magnus Söder, med Internet för dummies inom räckhåll, navigera mellan de olika webbsidorna. Han kommenterar i artikeln att koncernen valt helt rätt tidpunkt att skaffa hemsida:

– Det måste trots allt finnas en nytta med att finnas på Internet, menar han. Man ska inte bara göra det för att det är ”trendigt”. Men i och med att allt fler företag satsar på informativa hemsidor med seriös information har värdet av att finnas på nätet automatiskt ökat för Euroc-koncernens del.


Källa:

Landsarkivet i Lund: Landsarkivet i Lund, fotografier från Skånska Cement-koncernens fotosamling, oförtecknat material. Fotograf okänd. Tidningen ingår i Skånska Cement AB. Huvudkontorets arkiv, B: 6: 4 (Personaltidningar).


 Lästips!