1898 startade järnvägstrafiken från Klagshamn till Tygelsjö för att transportera kalkprodukter från brytningen i Klagshamn. 1902 inköptes ett tredje lok åt Västra Klagstorp-Tygelsjö järnväg. Banan hade sedan tidigare två lok som inköpts begagnade, men detta nyproducerades av Nydqvist & Holm i Trollhättan, en betydande investering för 24 000 kronor.
Cementtillverkningen i Klagshamn lades ner 1938. I samband med detta såldes loket till Malmö-Limhamns järnväg. Under en period transporterades sockerbetor på järnvägen mellan Klagshamn och Tygelsjö, men 1963 revs spåren upp, sedan länge oanvända.
Källa:
Landsarkivet i Lund: Skånska Cement AB. Limhamnsavdelningens arkiv, F 4: 1 (Handlingar angående maskinutrustningen)
Lästips!
- Historiskt om svenska järnvägar: KTJ, Västra Klagstorp – Tygelsjö järnväg
- Kock, Karin (1932): Skånska Cement AB 1871-1931: minnesskrift
- Wallin, Maria (2015): Arkivnyckel till Skånska Cement-koncernen. Källor till cement- och kalkindustrins historia i Sverige
- Åberg, Alf (1972): Cement i 100 år: en krönika om Skånska cementaktiebolaget – AB Cementa